Followers

Thursday, February 24, 2011

Musibah Itu Satu Rahmat Allah

Assalamualaikum wbh...

Pagi tadi sambil memandu ke pejabat, sempat la dengan tazkirah di radio KLfm.. Hari ini tazkirah oleh Ustaz Salehuddin dari DBP. Topiknya agak menarik sebab begitu dekat dengan kehidupan seharian kita, "Pahitnya di dunia adalah manisnya di akhirat".

“Tiada suatu musibah pun yang menimpa diri seseorang kecuali dengan izin Allah, dan barangsiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Allah akan memberi petunjuk kepada hatinya.”  (HR Bukhari)


Sesungguhnya Allah menguji manusia dengan musibah untuk menguji keimanan orang itu. Barangsiapa yang bersabar dengan ujian Allah, maka pahalanya akan bertambah dan pastinya syurga dijanjikan kepadanya. Sebagai manusia yang beriman, kita tidak seharusnya bersungut apabila ditimpa musibah. Tetapi katakanlah "Innalillahi wainna ilaihi rajiuun.." setiap kali kita ditimpa musibah.

baqarah156.jpg
baqarah157.jpg


Ertinya: “Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan; ‘Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali.’ Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan-Nya, dan mereka ialah orang-orang yang mendapat petunjuk.”  (Al-Baqarah: 156-157)

Maka, kesimpulan daripada tazkirah ini.. Apabila kita diuji dengan kesusahan dan musibah, janganlah kita bersedih dan meratapi kesusahan itu melainkan kita meneruskan hidup dan berusaha untuk memperbaiki kehidupan kita agar diberkati oleh Allah SWT.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...