Followers

Thursday, February 9, 2012

KISAH DI SEBALIK: Gantung Patung Di Bumper Kereta. Cantikkan? Tapi...



Assalamualaikum wbh..

Korang mesti biasa tengok orang gantung patung kat bumper kereta diorang kan? Macam ni..

 





Nampak kiut kan? Tapi apa kisah sebenarnya?

Sebenarnya amalan menggantung patung di bawah kereta ini adalah dilakukan oleh orang Thailand. Mereka percaya dengan menggantung patung ini dapat mengelakkan daripada gangguan roh-roh orang yang telah mati terutama akibat kemalangan jalanraya. Kepercayaan ini juga dipercayai berasal dari Korea.

Orang Thailand percaya roh orang yang mati akan berkeliaran di sekitar tempat mereka mati dan menunggu untuk dilahirkan semula. Maka dengan menggantung patung ini, mereka beranggapan roh tersebut akan leka bermain dengan patung itu dan tidak mengganggu pemandu kereta tersebut. Korang leh 'google' atau baca kat sini.

Jadi, masih nak gantung patung di bumper kereta?

An-Nisa [116] : Sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua) dan akan mengampunkan yang lain daripada kesalahan (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan hukum-hukumNya); dan sesiapa yang mempersekutukan Allah Subhanahuwata’ala dengan sesuatu (apa jua), maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.
Telah diriwayatkan dari Thauban r.a. (hamba Rasulullah s.a.w.) bahawa, seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang dosa syirik, adakah ia diampun? Rasulullah s.a.w., diam seketika, kemudian bersabda, ketahuilah bahawa dosa syirik juga diampun, dan beliau mengulangi sabdaannya itu sebanyak 3 kali.
Dari Abdullah bin Mas`ud r. a., katanya : Rasulullah bersabda : “Sesiapa mati dalam keadaan ia melakukan sebarang syirik terhadap Allah, masuklah dia ke dalam neraka.” (HR Bukhari dan Muslim)
Dalam hadith yang lain, Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya syafaatku untuk ummatku yang melakukan dosa-dosa besar. (kecuali mereka yang mati dalam keadaan syirik dan tidak bertaubat darinya).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...